Jeftinije gorivo?
Ministarstvo finansija će razmatrati
predlog za smanjenja dažbina na derivate nafte, a ukoliko se nađe adekvatno
rešenje, to bi uticalo da gorivo na pumpama bude jeftinije
Niže
cene bi obradovale i privredu i potrošače. Međutim, u narednoj godini se
očekuje i početak primene dve uredbe, o operativnim rezervama i biogorivu, koje
dižu troškove naftnim kompanijama, pa se može očekivati da će se to odraziti na
poskupljenje derivata.
Udruženje naftnih kompanija Srbije (UNKS)
predstavilo je Ministarstvu finansija predlog o izmeni akcizne politike
oporezivanja goriva. Za desetak dana dostaviće im detaljna rešenja koja će oni
analizirati iz svoje perspektive, pišu Večernje Novosti.
– Snižavanje akciza bi omogućilo rasterećenje
domaće privrede i njenu veću konkurentnost – objašnjava Tomislav Mićović,
generalni sekretar UNKS. – Čitava ekonomija je opterećena višom cenom derivata,
od ratarstva do industrije i transporta.
On ističe da UNKS smatra da bi snižavanje akciza
doprinelo da se po drugom osnovu očuvaju i uvećaju budžetski prihodi. U
prosečnoj maloprodajnoj ceni goriva, ukupne fiskalne stavke čine 55 odsto.
– Naftne kompanije su tu u ulozi inkasanata u ime
države, naplate od potrošača i prosleđuju – navodi Mićović. – Na primer,
prosečna maloprodajna cena dizela je prošle nedelje bila 162,13 dinara, a
fiskalne stavke su iznosile 89,25 dinara.
Sa poskupljenjem goriva i ovaj prihod države se
povećava. Viša cena naftnih derivata odvraća neke kupce, oni smanjuju
potrošnju, što predstavlja gubitak i za državu i za naftne kompanije. Poznato
je da kamioni i putnička vozila, kada imaju mogućnosti, pune rezervoare u
susednim državama. Srbija ima najveće ukupne dažbine od svih zemalja u regionu
za dizel i tečni naftni gas. Naknade za benzin su na nivou proseka, tu su male
razlike u odnosu na zemlje u okruženju.
Mićović
navodi da su u većini zemalja akciza i PDV jedine dve fiskalne stavke, dok u
Srbiji, osim njih, proizvođači i uvoznici, pre stavljanja goriva na tržište,
moraju da plate i naknade za formiranje obaveznih rezervi, unapređenje
energetske efikasnosti, markiranje derivata nafte i monitoring kvaliteta.
Dve uredbe, o operativnim rezervama i biogorivu,
čija primena počinje naredne godine, podići će troškove naftnim kompanijama.
Mićović ističe da se to nikada ne preslikava na maloprodajnu cenu tako
jednostrano, ali se može očekivati da će uticati na poskupljenje.
– Svi uvoznici i proizvođači derivata nafte od
naredne godine moraju da formiraju operativne rezerve – kaže sagovornik
Večernjih Novosti.
– To znači da o svom trošku moraju da kupe
određenu količinu goriva i drže ga na zalihama.
Takođe, u 2022. godini oni će morati da imaju
određeni udeo biogoriva u derivatu.
Trenutno je bio-dizel tri puta skuplji od onog
dobijenog iz nafte. Procenat će propisati država i on će na početku biti mali,
pa će se narednih godina povećavati. Cilj je da na kraju devet odsto ukupne
energije, koja se troši u saobraćaju, bude iz obnovljivih izvora. Najčešće
eko-komponente su bio-dizel i bio-etanol.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici !
(kamatica)
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici!