Danas važe posebni običaji, ali danas morate biti veseli.
Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici danas obeležavaju
Svetog Vlasija, Svetog velikomučenika Đorđa Kratovca.
Sveti Vlasije
Rodom iz oblasti
kapadokijske. Bogobojažljiv i krotak iz ranog detinjstva. Zbog svojih velikih
vrlina izabran za episkopa grada Sevastije. Beše Vlasije veliko duhovno i
moralno svetilo u tom neznabožačkom gradu. U vreme teškog gonjenja hrišćana
sveti Vlasije hrabraše svoju pastvu i posećivaše mučenike Hristove u tamnicama,
među kojima naročito istaknut beše slavni Jevstratije. Kada grad Sevastija osta
sasvim bez hrišćana - jedni izgiboše, drugi izbegoše - tada se starac Vlasije
povuče u planinu Argeos, i tamo se nastani u jednoj pešteri. Divlji zverovi
poznavši svetog čoveka, pribiše se oko njega, i on ih nežno milovaše. No
gonitelji nađoše svetitelja u tom skrivenom mestu i povedoše ga na sud. Uz put
Vlasije isceli jednoga dečka, kome beše zastala kost u grlu; i na žalbu neke
bedne udovice, da joj vuk ugrabio beše prase, učini silom svoje molitve, te joj
vuk vrati prase. Mračne sudije ga žestoko mučiše, biše i strugaše. Svojom
nepokolebljivošću u veri Hristovoj Vlasije obrati mnoge neznabošce u veru.
Sedam žena i dva deteta tamnovahu zajedno s njim. Žene biše najpre posečene,
potom i divni Vlasije sa ona dva deteta. Postrada i proslavi se 316. godine.
Narod se moli svetom Vlasiju za napredak domaće stoke i za zaštitu od zverova.
Na Zapadu pak mole mu se još i protiv gušobolje.
Sveti velikomučenik Đorđe Kratovac
Poreklom Srbin, iz
grada Kratova. Mladi Đorđe beše po zanatu kujundžija, a po srcu i duši uvereni
i bogomoljni hrišćanin. Tek mu beše osamnaest godina kada ga Turci htedoše
poturčiti. No Đorđe osta u veri tvrd kao dijamant. Tada ga Turci mučiše mnogim
ljutim mukama, i najzad ga spališe živa na lomači. Postrada za lepu veru
Hristovu 11. februara 1515. godine u Sofiji, za vreme cara Selima i proslavi se
slavom neuvelom na nebesima.
Sveta Teodora
Grčka carica, supruga
zloga cara Teofila ikonoborca. Po smrti Teofilovoj Teodora se zacari sa svojim
sinom Mihailom III. Odmah uspostavi poštovanje ikona na saboru u Carigradu 842.
godine. Tom prilikom ustanovljeno je praznovanje pobede Pravoslavlja, koje se
do dana današnjega vrši u prvu nedelju Časnoga posta. Ova sveta, za Crkvu
zaslužna žena, predade dušu svoju Bogu 11. februara 867. godine. U to vreme
potpunog toržestva Pravoslavlja nad svima jeresima budu, po Božjem divnom
Promislu, poslati sveti Kiril i Metodije među Slovene kao misionari hrišćanski.
Beše porek lom iz Paflogonijske oblasti, ćerka
znatnog oca po imenu Marina i blagočestive majke Teoktiste, revnosne
ikonopoštovateljke. Blažena Teodora od detinjstva beše vrlo lepa, mudra i veoma
pobožna, usrdna poštovateljka svetih ikona. Zbog njene lepote car Teofilo je uze
sebi za ženu. Poštovanje pak svetih Ikona ova blažena nije napustila ni kao
supruga zlog ikonoborca Teofila, nego je, i pored careve stroge zabrane, držala
skrivene tajno na dvoru svete Ikone i, sa svojom majkom Teoktistom i svojih pet
kćeri koje dobi sa Teofilom, tajno im se klanjala, i celivala ih. Noću je
ustajala da se moli pred Časnim Krstom i svetim Ikonama Hrista Spasa i
Bogomatere, koje je preko dana skrivala u svojim odajama po ćivotima, eda bi
tako umolila Boga da se smiluje na pravoslavne. Zbog svoga poštovanja svetih
Ikona blažena carica dolažaše više puta u opasnost pred carem, ali je Bog uvek
izbavljaše. Tako jednom, dok se ona molila tajno u svojim odajama i celivala
svete Ikone, upade u njenu sobu neki čovek kepec, dvorska budala cara Teofila,
i videći je da se klanja svetim Ikonama otide i odbrblja caru šta je video.
Razbesneli car upade u njenu sobu, ali ga ova blažena pribrano srete i umiri ga
tvrdeći da je samo stajala pred svojim ogledalom kada je ovaj kepec ušao u
njenu sobu. Drugom jednom prilikom blažena carica otide sa svojih 5 ćerki, koje
su se zvale: Marija, Tekla, Ana, Anastasija i Pulherija, kod svoje majke
Teoktiste u posetu. Blagočestiva baba odmah izvadi skrivene male ikonice i
stavi ih na glavu i usta svojih unuka da im se poklone i da ih celivaju. Ona im
govoraše da su to lepe igračkice, a starijim devojčicama još zapreti da o tome
šta su videle ništa ne govore svome ocu. Kada se devojčice vratiše natrag i car
otac ih zapita šta im je dala baba, starije ćutahu, dok najmlađa Pulherija, još
mucajući jer beše mala, reče da im je baba pokazivala igračke. Car otada
zabrani deci da više ne idu kod svoje babe. Ikonoborni car Teofilo, kao i
njegovi prethodnici, carevi ikonoborci, doveo je bio za patrijarha čoveka
jeretika, vatrenog ikonoborca Jovana Gramatika (837-842), koji je zajedno sa
carem počeo progone pravoslavnih ikonopoštovatelja, osobito monaha. Uskoro
međutim ovaj car jeretik umre, 28. februara 842 god., i carstvo pređe u ruke
njegovog maloletnog sina i naslednika Mihaila III i majke mu blažene carice
Teodore, koja sina svog beše tajno naučila Pravoslavlju. Majka i sin odmah
požure da vaspostave blagočestivo poštovanje svetih Ikona. Videći to jeretički
patrijarh Jovan pokuša da se predstavi kao žrtva neke zavere, a ustvari bi optužen
za pokušaj samoubistva i odmah saborno bi zbačen i osuđen. Na njegovo mesto
Sabor, koji blažena carica sazva od povraćenih iz tamnice i izgnanstva
pravoslavnih ispovednika, pastira i monaha, izabra jednoglasno za patrijarha
svetog Metodija, ispovednika Pravoslavlja (843-847). Uskoro zatim ovaj sveti
Sabor pod predsedništvom svetog Metodija i blažene carice Teodore, sastade se
11. marta 843 godine, u prvu nedelju Časnog Posta, potvrdi sveti Sedmi
Vaseljenski Sabor Nikejski, vaspostavi poštovanje svetih Ikona i proglasi
svečano praznik Toržestva Pravoslavlja, koji se od tada praznuje svake prve
nedelje Velikog Posta, kada se u Pravoslavnim Crkvama čita Sinodik
Pravoslavlja, to jest saborno ispovedalje Pravoslavne vere i anatemisanje svih
jeresi i jeretika. Ovaj dakle praznik ustanovi blažena carica Teodora, i sa
celim Saborom episkopa, monaha, dvorjana i naroda svečano u litiji povrati
svete Ikone u crkvu Svete Sofije i u ostale hramove. Tako bi povraćen Crkvi
Pravoslavnoj njen božanski ukras - svete Ikone, a takođe i svi sveti
ispovednici i stradalnici za česne Ikone biše povraćeni iz tamnica i
progonstava. Poslednje svoje dane ova blažena carica provede u nevoljama. Jer
njen brat, kesar Varda, nagovori sina joj Mihaila te oba zajedno prognaše
blaženu caricu i njene kćeri i zatvoriše ih u jedan manastir (856 g.), gde ona
ostade zatvorena do svoje blažene končine 11. februara 867 godine. Kazna Božja
međutim snađe ubrzo ovu dvojicu: kesara Vardu ubiše sluge cara Mihaila, a sam
Mihail pogibe od ruke Vasilija Makedonca, koji mu i preote carsku vlast (867
g.). Svete mošti blažene carice proslavi Bog posle njene smrti. Kada pade
Carigrad u ruke turske, 1453. g., hrišćani uzeše njene svete mošti i zajedno sa
moštima svetog Spiridona Čudotvorca preneše ih na ostrvo Krf, u saborni hram
Presvete Bogorodice Spileotise, gde i danas počivaju. U vreme svete carice
Teodore, kada bi potpuno toržestvo Pravoslavlja nad svima jereticima, biše, po
Božjem divnom Promislu, poslati sv. Kirilo i Metodije među Slovene kao misionari
hrišćanski.
Običaji
Narod se danas moli Svetom
Vlasiju za napredak domaće stoke i za zaštitu od zveri. Za ljude koji se dobro
slažu sa životinjama, koji ih vole i koje životinje vole, kaže se da ih je
Sveti Vlasije blagoslovio i tome naučio. Iz ovog razloga, u nekim krajevima
Srbije, danas niko ne upreže stoku niti sa životinjama bilo šta radi kako ne bi
uvredio svetitelja. Priređuje se veliko slavlje u čast Vlasovdana, a
životinjama se daju dodatne porcije hrane kako bi i one uživale. Ako vam je
životinja nekada spasla život, stariji kažu da ju je vodila ruka Svetog
Vlasija. Zato na današnji dan treba da odete u crkvu i u njegovu čast zapalite
sveću.
Beseda
o rasuđivanju po telu
i po duhu
Vi sudite po tijelu (Jov. 8, 15)
Tako reče Gospod Sveznajući zlim Jevrejima - vi
sudite po tijelu. Jer oni behu uhvatili u preljubi jednu ženu i htedoše je
kamenovati zbog tog telesnog greha. No Gospod prozre u dušu ženinu i vide da se
ona da još spasti i ispraviti, navede ja na pokajanje i otpusti. Jer iako učini
preljubu telom, ipak duša njena ne beše sva preljubna. Preljubni greh fariseji
su ipak neprestano nosili u srcu svome, no oni su to vešto krili, i to nisu
osuđivali, a osuđivali su samo i jedino delo telesno kod onih koji se u tome
uhvate.
Duhovni ljudi sude po duhu, a telesni po telu. I
dan-danas Jevreji, kažnjeni i po celom svetu rasejani, nikako ne mogu da se
nauče duhovno misliti i suditi, nego uvek još misle i sude samo telesno, samo
po spoljašnosti, po odredbama zakona pisanog na hartiji ili u prirodi - tek
nikako po duhu. Jer kad bi se naučili suditi ljude i dela po duhu, oni bi odmah
priznali Gospoda Isusa kao Mesiju i Spasitelja.
Čuvajmo se mi hrišćani da ne sudimo samo po
telu. Čuvajmo se, da ne budemo brzi osuditi onoga ko se zbog neveštine omakne u
nedelo, ni pohvaliti onoga ko se veštinom drži da se ne omakne pred ljudima, a
srcem je već sav u ponoru greha. Čuvajmo se od zablude, da ljude i prirodu
sudimo prema čulnim utiscima, i starajmo se da sve duhom prosuđujemo duhovno.
Gle, mi smo deca duha i svetlosti, jer smo kršteni.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici!