Vest: Potražnja za ćilimima iz osečinskog kraja

Potražnja za ćilimima iz osečinskog kraja

Potražnja za ćilimima iz osečinskog kraja

Nekada su ćilimi bili neizostavni deo svakog domaćinstva, a danas imaju samo neprocenjivu umetničku, kulturnu i duhovnu vrednost. Da bi ih izatkale i njima ukrasile svoje domove vredne ženske ruke su za razbojem provodile sate i sate. Ovaj trud je i posle mnogo godina cenjen ali tkanja i razboja u selima skoro da i nema.

Ćilime koje je izatkala njena majka Darinka Mićić, a koje je kao i njena sestra ponela u novi dom kada se udavala, još uvek čuva Nada Jančić iz Lopatnja nadomak Osečine. To su kako kaže ćilimi koje nikada nije koristila i za nju su od neprocenjive vrednosti.

Potražnja za ćilimima iz osečinskog kraja-0

„Kada je majka tkala, mi deca smo pomagali koliko smo mogli. Najpre oko pripreme razboja za tkanje, a da bi mogla da radi tokom noći mi smo na cevi, koje se prave od drveta zove, namotavali vunu. U delu gde se vrši takozvano izmetanje vune koja je ofarbana ali nije upredana, namotavali smo je na šaku da bi ona od toga pravila cvetove i druge šare“, priseća se Nada dana i noći koje je njena majka provela za razbojem, sa ponosom ističući ćilim koji je izatkan daleke 1940. godine.

Uglavnom se kako kaže radilo za kuću jer su u upotrebi bili ćilimi, guberi, jastučnice, ukrasne tapiserije koji su stavljani na zid uz krevete a služili su i da bude toplije prilikom spavanja, zatim staze tkane od vune koje su bile jednostavnije, torbe za nošenje ručka, kao i školske torbe.

“Naše majke su bile umetnice i zahvaljujući njima svaka kuća je bila mali muzej, sve je bilo ukrašeno zavesama, ćilimima, torbama, prostirkama. To je sve bilo urađeno zahvaljujući njihovoj mašti, upornosti i njihovoj želji da ambijent u kojem se živelo izgleda malo pristojnije, otmenije i lepše“, kaže Nada Jančić, prosvetni radnik u penziji.

Cene ćilima dostižu cifru do 100 hiljada dinara

Ovog neprocenjivog blaga svesne su i žene iz Podgorine koje godinama okupljene u Udruženju žena “U susret potrebama starih“ Osečina čuvaju od zaborava ovu vrednu kulturnu baštinu.

Predsednica udruženja Stanica Živanović, kaže da je u ovdašnje ćilime ugrađen identitet toga kraja i na neki način preko njih se narod bori da očuva tradiciju. Objašnjava da su za razliku od pirotskih, ćilimi iz valjevskog i osečanskog kraja na sebi imali manje motiva koji su simetrično raspoređeni ili su to bili cvetni ćilimi gde se vuna najpre namotavala u “gužvice“, a zatim se provlačila kroz niti na razboju.

Potražnja za ćilimima iz osečinskog kraja-1

„Oni više nemaju komercijanu vrednost jer ih više niko ne radi. Međutim poslednjih godina ipak ima potražnje za ćilimima koje uglavnom kupuju oni koji grade etno domaćinstva i ugostiteljske radnje kako bi se na taj način približili nekim davnim vremenima“, navodi ona.

Naša sagovornica navodi da ćilime takođe kupuju ljudi koji žive u inostranstvu i preko njih na neki način žele da sačuvaju svoje poreklo. Javljao im se i kupac iz Novog Pazara koji je rekao da za gubere i ćilime ima zainteresovanih kupaca iz Turske.

Cene ćilima su šarenolike pa se tako u oglasima mogu naći manje vunene krpare po ceni od 1.000 dinara, dok cena ćilima može dostići i cifru od čak 100.000 dinara.

„Veoma je teško proceniti vrednost ćilima, prvo jer su oni stari preko 50 i više godina, a u njihovu izradu se utroši mnogo vremena jer su žene uglavnom tkale ćilime u večernjim satima kada imaju najviše vremena i kada završe sve ostale kućne poslove. U zavisnosti od vrste ćilima bez mesec dana provedenog za razbojem teško ga je uraditi“, ističe Stanica Živanović.

Ćilim je predstavljao jedan od najcenjenijih predmeta devojačkog miraza, po kojem se cenila i umešnost žene i pokazivao socijalni status njene porodice.


Izvor: agromedia.rs



Podeli:

Povezane vesti

Ostavite komentar