Vest: Dragi potrošači, srećan Vam 15. mart, Svetski dan zaštite potrošača. Znate li svoja prava?

Dragi potrošači, srećan Vam 15. mart, Svetski dan zaštite potrošača. Znate li svoja prava?

Dragi potrošači, srećan Vam 15. mart, Svetski dan zaštite potrošača. Znate li svoja prava?

Na današnji dan 1962. godine je pokrenuta inicijativa za prava i zaštitu potrošača na inicijativu američkog predsednika Džona Kenedija. Svetski dan prava potrošača obeležava se od 15. marta 1983. godine. Po definiciji pojam potrošača uključuje sve nas, kao najveću ekonomsku grupu.

Četiri osnovna prava potrošača: 

Pravo na bezbednost, 

Pravo da potrošač bude informisan, 

Pravo na izbor i 

Pravo da bude saslušan.

Generalna skupština Ujedinjenih nacija je dve godine od prvog obeležavanja Dana potrošača, usvojila direktive za zaštitu potrošača u koju je pored četiri osnovna prava dodala još četiri:


Pravo na zadovoljavanje osnovnih potreba, 

Pravo na obeštećenje, 

Pravo na obrazovanje i 

Pravo na zdravu životnu sredinu.

Početkom prošle godine formiran je Pravilnik o kesama, prema kojem je utvrđeno koje tri vrste kesa smeju biti dostupne u prodavnicama, odnosno mogu biti u upotrebi. 

Danas,  55 godina posle obraćanja Kongresu, međunarodnim organizacijama i svetskoj javnosti, ove Kenedijeve poruke su veoma aktuelne.

Koliko znate o svojim pravima?

Iako situacija nije svuda ista, odnosno politika prilikom kupovine, koja ne zavisi samo od države, već i od poslodavaca, postoje neke generalne norme koje se odnose na potrošače, a koje se ne smeju kršiti.

U skladu sa tim, svaki potrošač ima pravo:

na obeštećenje u slučaju nelojalnih trgovinskih praksi; 

pravo na "potrošačko" obrazovanje; 

pravo na robu i usluge po konkurentnim cenama; 

pravo na informisanost o kvalitetu, stepenu čistoće, standardu i cenama robe i usluga; 

pravo na zaštitu od pogrešnog stavljanja u promet - roba i usluga koje su opasne po život i imovinu.

Kako je korona uticala na potrošače?

Obavljanje kupovine na tradicionalan način, činio se nezamenljiv sve dok početkom marta 2020. godine nismo suočili sa koronom. Do tada smo mislili da je nemoguće, da nešto promeni naše navike posebno potrošačke. Iako je određeni deo društva već praktikovao online kupovine, za druge je to bilo nešto „manje bezbedno“ i strašno. Iako se pouzdano zna da tradicionalne kupovine ne mogu da nestanu, online kupovina je doživela veliki bum i srušila je loše stereotipove o sebi. Obim online kupovine u Srbiji u toku prošle godine porastao je za skoro 100%. 

Najveća prednost online kupovine su prava potrošača.

Prema rečima državnog sekretara u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroša Kandića: „Malo ljudi zna da onlajn kupac ima pravo da u roku od 14 dana od kupovine, proizvod vrati prodavcu bez bilo kakve obaveze da ga izveštava zbog čega to čini. Dovoljno je samo da mu se obrati i da se to evidentira kod prodavca i da on mora da vrati novac kupcu“.

Najavljene su i izmene u „Pripremami Zakona o zaštiti prava potrošača koje će ići pre svega u pravcu davanja veće nadležnosti tržišnoj inspekciji i to kroz mogućnost da ona izdaje prekršajne naloge. Ona to sada ne može a po usvajanju zakona će moći za više od 30 vrsta prekršaja koje trgovci budu činili“, rekao je Uroš Kandić.

Regionalne.rs planiraju posebno da se posvete oblasti zaštite potrošača na području kolubarsko – tamnavskog područja. 





Podeli:

Povezane vesti

Ostavite komentar