Vest: Za zaštitu najmilijih od bolesti pomolite se danas Svetom Mučeniku Andreju Stratilatu

Za zaštitu najmilijih od bolesti pomolite se danas Svetom Mučeniku Andreju Stratilatu

Za zaštitu najmilijih od bolesti pomolite se danas Svetom Mučeniku Andreju Stratilatu

Srpska pravoslavna crkva i njeni vernici danas slave Sveti mučenik Andrej Stratilat.

Za zaštitu najmilijih od bolesti pomolite se danas Svetom Mučeniku Andreju Stratilatu-0Sveti mučenik Andrej Stratilat

Beše oficir - tribun - u rimskoj vojsci u vreme cara Maksimijana. Po rođenju iz Sirije, i sa službom u Siriji. Kada Persijanci ugroziše vojskom rimskoj carevini, to Andreji bi poverena vojska u borbi protiv neprijatelja. Tom prilikom Andrej bi proizveden za vojvodu - stratilata. Potajni hrišćanin, ma da još nekršten, Andrej se pouzda u Boga živoga, i od mnoštva vojnika odabra samo najbolje i pođe u boj. Pred bitku on reče vojnicima svojim, da ako budu svi prizvali u pomoć jedinog istinitog Boga, Hrista Gospoda, neprijatelji će se njihovi kao prah rasprštati ispred njih. I zaista svi vojnici, oduševljeni i Andrejom i njegovom verom, prizvaše u pomoć Hrista i učiniše juriš. Persijska vojska bi satrvena potpuno. Kada se pobedonosni Andrej vrati u Antiohiju, neki zavidljivci ga optužiše kao hrišćanina, i carski namesnik pozva ga na sud. Andrej otvoreno izjavi svoju nepokolebljivu veru u Hrista. Posle ljutih muka namesnik baci Andreja u tamnicu i pisa caru u Rim. Znajući ugled Andrejev u narodu i u vojsci car naredi namesniku da pusti Andreja u slobodu, no da vreba drugu priliku i drugi razlog (a ne veru) te da ga ubije. Kroz Božje otkrovenje Andrej saznade za tu naredbu carevu, pa uzevši sobom svoje verne vojnike, 2593 na broju, ode s njima u Tars Kilikijski, i tu se svi krstiše od Petra episkopa. Gonjen i tu od carskih vlasti, Andrej se s družinom svojom povuče daleko u planinu jermensku Tavros. Tu u jednom klancu, kada oni behu na molitvi, stiže ih vojska rimska i sve do jednoga poseče. Niko se od njih nije hteo ni braniti, no svi behu željni mučeničke smrti za Hrista. Na tom mestu, gde se izli potokom krv mučenička, izbi ključ lekovite vode, koja isceljivaše od svake bolesti. Petar episkop dođe potajno sa svojim ljudima, i česno sahrani tela mučenika na tom istom mestu. Postradaše svi česno, i uvenčani vencima besmrtne slave preseliše se u carstvo Hrista Boga našega.

Prepodobni Teofan

Rođen u Janjini, i kao mladić ostavi sve i ode u Sv. Goru, gde se zamonaši u obitelji Dohijarskoj. U postu, molitvi, bdenju i lišenju sebe od svega nepotrebnoga, beše ugled svima monasima. Zbog toga vremenom bi izabran za igumana. No docnije zbog neke nesuglasice s monasima on napusti Sv. Goru i sa svojim sestrićem dođe u Veriju Makedonsku, gde osnova jedan manastir u čast Presvete Bogorodice. Kada taj manastir procveta duhovnim životom, on ostavi svog sestrića da upravlja njime, a on ode u Naus, gde osnova drugi manastir u čast Svetih Arhangela. Skončao mirno u XV stoleću. Njegove čudotvorne mošti i sada leže u Nausu, i projavljuju veliku silu Božju.

Sveti mučenici Timotej, Agapije i Tekla

Postradali za Hrista u vreme opakog cara Dioklecijana. Timotej na ognju sažežen, a Agapije i Tekla bačeni pred zverove.

Beseda

o sili Gospodnjoj i nemoći idolskoj

Gle, Gospod sjedeći na oblaku laku

doćiće u Misir, i zatrešće se od njega

idoli Misirski (Isa. 19, 1).

Bežeći od cara Iroda, Faraona Jerusalimskog, Gospod je došao u Misir. Ne računa se pravi Izrailj po mestu nego po duhu i delima. U vreme rođenja Gospoda veće je zlo carovalo u Jerusalimu nego nekad u Faraonskom Misiru, kao što često biva da kad verni otpadnu od vere postaju gori od nevernih, koji nikad ne poznaše pravu veru. I tako Misir u ono vreme beše blaže i gostoprimnije mesto za Spasitelja sveta od Jerusalima. Sravni reči prorokove sa rečima, koje angel u snu reče pravednom Josifu: ustani, uzmi dete i mater njegovu, pa bježi u Misir (Mat. 2, 13), i odmah ćeš se uveriti, da se Isaijine reči ni na koga drugog ne mogu odneti do na Hrista Gospoda. Još više ćeš se utvrditi u tome, kad čuješ i drugog proroka koji govori: iz Misira dozvah sina svojega (Os. 11, 1).

Šta označava oblak lak, na kome će Gospod doći u Misir? Označava telo Gospoda, u koje će On obući Božanstvo Svoje. Jer je telo čovečje kao zgusnut oblak, u kome duša stanuje. To je, dakle, proročko viđenje vaploćenog Gospoda. Neki tumači misle, da oblak lak označava i Prečistu Bogomater, koja je dugim postom i molitvom i drugim podvizima učinila telo svoje lakim kao oblak. Naročito je lak bio taj oblak - telo Bogorodičino - zbog odsustva strasti, koje obremenjavaju ljudska tela.

O Gospode svemilostivi, koji želiš spasenja svima ljudima, i ne gledaš, ko je Jevrejin ko li Misirac, spasi i pomiluj i nas, jer se u Tvoje ime uzdamo neprestano. Tebi slava i hvala vavek. Amin.



Podeli:

Ostavite komentar